خانه / اخبار فناوری / اتومبیل و راه سازی / تست و برسی لیفان۸۲۰ + ویدئو

تست و برسی لیفان۸۲۰ + ویدئو

برسی نقاط قوت و ضعف لیفان۸۲۰

لیفان۸۲۰ از امکانات رفاهی نسبتاً مناسبی بهره می‌برد، درحالی که عملکرد خودرو از لحاظ پایداری خوب است اما مصرف سوخت در فضای شهری بالاست.

لیفان۸۲۰ سدان سایز متوسط شرکت‌ خودروسازی لیفان است که در نمایشگاه خودروی پکن۲۰۱۴ رونمایی شد. اما اواخر سال ۹۶، شرکت کرمان‌موتور اعلام کرد که نسخه مجهز به پیشرانه ۲٫۴لیتری این سدان لوکس چینی را روانه بازار خودروی ایران خواهد کرد. فروش این خودرو از خرداد ۹۷ و در نمایندگی‌های مجاز کرمان‌موتور آغاز شده است.
لیفان۸۲۰ سدان‌‌ سایز متوسط یکی از محبوب‌ترین کلاس‌های خودرویی است که برند‌های مختلفی در آن به‌رقابت می‌پردازند. این دسته از خودروها علاوه‌ بر فضای داخلی مناسب، از پیشرانه‌ای‌ با توان کافی و امکانات رفاهی مناسبی بهره می‌برند و می‌‌توانند نیاز‌ بسیاری از خانواده‌ها را تأمین کنند.

طی سال‌های گذشته این کلاس از خودروها جزو محبوب‌ترین نمونه‌ها میان خریداران است و آمار فروش خوبی نیز برای تولیدکنندگان دارد؛ اما چند سالی است که این روند تغییر یافته و خودروهای کراس‌اوور و شاسی‌بلند محبوبیت بیشتری میان خریداران پیدا کرده‌اند، با این حال هنوز هم کلاس سدان‌‌های شهری از اهمیت بسیار بالایی برای تولید‌کنندگان برخوردار هستند و توسعه نمونه‌های ایده‌آل جزو اولویت هر خودروسازی است.
در این بین خودروسازهای چینی نیز با عرضه سدان‌های مختلف با قیمت‌های پایین، سعی دارند برای خود جایگاهی در این کلاس به‌‌دست آورند.

مشخصات فنی لیفان۸۲۰

شرکت لیفان در سال ۲۰۱۵ سدان۸۲۰ را در دو نسخه با پیشرانه‌های چهارسیلندر خطی و ۱۶سوپاپ با حجم ۱٫۸ و ۲٫۴ لیتری وارد بازار چین کرد؛ اما شرکت کرمان‌موتور تنها نسخه ۲٫۴لیتری این خودرو را وارد بازار ایران کرده است.
حداکثر توان خروجی پیشرانه ۱٫۸لیتری در دور موتور ۶۰۰۰ دور بر دقیقه به‌دست می‌آید و معادل‌ ۱۳۱ اسب بخار است؛ نسخه ۲٫۴لیتری نیز حداکثر توان خروجی معادل ۱۵۸ اسب بخار در دور موتور ۵۷۰۰ دور بر دقیقه تولید می‌کند. گشتاور بیشینه آن‌ها به‌ترتیب ۱۶۸ و ۲۲۱ نیوتن‌متر است و این میزان از گشتاور به‌ترتیب در دورهای موتور ۴۲۰۰ تا ۴۴۰۰ و ۴۰۰۰ تا ۴۵۰۰ دور بر دقیقه به‌دست می‌آید.
لیفان دو جعبه‌‌دنده‌ متفاوت برای سدان لوکس خود در نظر گرفته است؛ نسخه ۱٫۸لیتری این خودرو با جعبه‌دنده ۵سرعته دستی عرضه می‌شود؛ اما نسخه قوی‌تر را جعبه‌دنده ۶سرعته اتوماتیک همراهی می‌کند. لیفان اعلام کرده که سیستم انتقال قدرت لیفان۸۲۰ توسط کمپانی‌ DSI استرالیا تولید می‌شود؛ کمپانی نام‌آشنایی که سابقه ساخت سیستم انتقال قدرت مورد نیاز شرکت‌هایی مانند فورد، کرایسلر، جیلی و سانگ‌یانگ را در کارنامه خود دارد.

امکانات رفاهی لیفان۸۲۰

لیفان۸۲۰ از امکانات رفاهی نسبتاً مناسبی بهره می‌برد که از بین آن‌ها می‌توان به مواردی همچون سیستم کروز کنترل، سیستم پایداری الکترونیکی ESP، استارت دکمه‌ای، سانروف، صندلی الکترونیکی راننده با امکان تنظیم شش‌جهته‌ و گرم‌‌کن، صندلی سرنشین جلو با امکان تنظیم در چهار جهت و سیستم ورود بدون کلید (Keyless) اشاره کرد. لیفان امکان روشن‌ شدن اتوماتیک چراغ‌های جلو و تنظیم ارتفاع نور آن‌ها را نیز در سدان خود فراهم کرده است.
سیستم سرگرمی لیفان۸۲۰ شامل مواردی همچون نمایشگر ۸اینچی لمسی، کنترل سیستم صوتی از روی فرمان، پورت USB و AUX، بلوتوث، ۶ اسپیکر و سیستم موقعیت‌یابی جی‌پی‌اس است، ضمن آن که امکان اتصال گوشی‌های هوشمند مبتنی بر اندروید به این سیستم وجود دارد.

ایمنی لیفان ۸۲۰

شرکت لیفان سدان خود را به مجموعه‌ای متنوع از سیستم‌های ایمنی مانند ۶ کیسه هوا، سیستم ترمز ضدقفل ABS، سیستم توزیع الکترونیکی نیروی ترمز EBD، سیستم کمکی ترمز BAS، سنسور دنده‌‌عقب، دوربین عقب، قلاب‌های ISOFIX برای نصب صندلی‌های ویژه کودک، سیستم ضدسرقت و قفل کودک مجهز کرده است.

برسی لیفان ۸۲۰

تاکنون هیچ گزارشی از نتیجه تست‌های تصادف لیفان۸۲۰ منتشر نشده است؛ از این رو نمی‌توان با قطعیت در این خصوص اظهار نظر کرد. اما این کمپانی چینی مدعی است که در سال ۲۰۰۳ موفق به اخذ گواهی E-Mark شده است، به این مفهوم که محصولات با برند لیفان، بدون هیچ محدودیتی مجوز ورود به ۱۸ کشور اروپایی دارند.

کیفیت ساخت و خدمات پس از فروش لیفان ۸۲۰

در گذشته هنگامی که نام خودروهای چینی به‌‌میان می‌آمد، مالکان این خودروها از کیفیت پایین و سواری نامناسب آن‌ها ابراز نارضایتی می‌‌کردند؛ اما به‌نظر می‌رسد این روند طی چند سال اخیر رو به تغییر گذاشته است.

زمانی که از مالکان لیفان۸۲۰ در خصوص کیفیت و عملکرد این خودرو سؤال کنید، غالباً با نظرات مثبت مواجه خواهید شد، بسیاری از نرمی، هندلینگ عالی، مصرف مناسب و آپشن‌های کافی لیفان۸۲۰ ابراز رضایت می‌کنند؛ اما برخی نیز از خرید خود ناراضی هستند و این سدان چینی را خودرویی با ارزش خرید بالا نمی‌دانند.
شرکت خودروسازی کرمان‌موتور، خدمات گارانتی لیفان۸۲۰ را از تاریخ خرید خودرو و به‌مدت ۶۰ ماه یا ۱۵۰ هزار کیلومتر کارکرد ارائه می‌دهد.

تجربه رانندگی با لیفان ۸۲۰

در منطقه‌ای در شمال شرقی تهران خودرو را سوار شدیم. در نگاه اول خودرو بسیار چهره خوبی دارد و از طراحی خوب و عضلانی برخوردار است.
بعد از ورد به کابین خودرو اولین نکته صندلی‌های نرم و بزرگ این خودرو جلب توجه می‌کند. تنظیمات صندلی کاملاً برقی می‌باشد. و سیستم کیلس خودرو بسیار به‌روز است. خودرو را روشن کرده میزان نفود صدا به داخل کابین کم است. شروع به حرکت می‌کنیم ابتدای شروع به حرکت بد نیست ولی خیلی شتاب اولیه مناسبی را درک نمی‌کنید. با توجه به موتور ۲۴۰۰سی‌سی و گیربکس ۶سرعته انتظار شتاب بهتری را داریم ولی خودرو با کندی همراه است که می‌تواند به‌دلیل تکنولوژی قدیمی موتور خودرو باشد. فرمان علی‌رغم اینکه برقی نیست و هیدرولیکی معمولی است ولی بسیار نرم عمل می‌کند، ولی سیستم هوشمند سفت شدن در سرعت‌های بالا را دارا نمی‌باشد. گیربکس در حالت تیپ‌ترونیک در سراشیبی اصلاً سرعت را نگه نمی‌دارد حتی در دنده ۱ و خودرو به‌سرعت دور می‌گیرد و میل به افزایش سرعت دارد، در حالی که دنده را در دی قرار می‌دهیم این حالت را می‌بینیم که کمی عجیب به‌نظر می‌رسد. تعویض دنده‌ها کمی غیر قابل پیش‌بینی هستند و بعضی وقتها خیلی دنده را نگه می‌دارد و بعضی وقتها سریع دنده را عوض می‌کند، کلاً می‌توان گفت کمی گیربکس خودرو از لحاظ هوش مصنوعی ضعیف عمل می‌کند. در حالت نیمه‌دستی (تیپ‌ترونیک) هم دنده‌ها را تا محدوده کات‌آف یا ردلاین اصلاً نمی‌توان پر کرد و اتوماتیک گیربکس دنده را سبک می‌کند.

Lifan 820

از دیگر موارد این خودرو که قبلاً در خودروی جک‌جی۵ هم شایع بود، در ابتدای حرکت و شروع در صبح‌ها که خودرو سرد است خودرو اصلاً ترمز درستی ندارد و باید خودرو گرم شود تا عملکرد ترمز درست شود. مورد دیگر این خودرو به‌گفته مالک آن مصرف سوخت بالای این خودرو در شهر است که به حدود ۱۲٫۵ تا ۱۳ لیتر می‌رسد، اما در جاده مصرف سوخت معقول‌تری دارد، حدود ۷٫۶ لیتر.
عملکرد خودرو از لحاظ پایداری خوب است، در پیچها و مانور در سرعت‌های بالا چسبندگی خوبی دارد.
ولی باز هم با توجه به سایز کوچک رینگ و لاستیک بهتر بود به‌جای استفاده از لاستیک‌های ۱۶اینچی از ۱۷ یا ۱۸ اینچی استفاده می‌شد تا میزان چسبندگی و ترمزگیری و هندلینگ خودرو بهبود پیدا می‌کرد.
نکته عجیب دیگر این خودرو نخوردن دی‌وی‌دی و سی‌دی در سیستم صوتی آن است که به‌گفته نمایندگی باید اقدام به تعویض کلی آن بشود.
فضای صندلی‌های جلو و عقب و روکش صندلی‌ها خوب است، و جنس پلاستیک داشبورد نرم است که صدای کمی از خود در درازمدت نسبت به سایر خودروهای چینی دارد.
فضای صندوق عقب خودرو بسیار بزرگ و جادار است و برای سفرهای خارج از شهر عالی است. نکته دیگر در قسمت صندلی‌های سرنشینان عقب خودرو یکی با توجه به ابعاد بزرگ خودرو نبود دریچه‌های سیستم تهویه برای سرنشینان عقب خودرو است. به‌دلیل جنس چرمی صندلی‌ها و نوع طراحی صندلی‌های عقب سرنشینان عقب خودرو در سر پیچهای تند لیز می‌خورند و به اطراف حرکت می‌کنند.
بعد از مدتی هم به‌گفته مالک خودرو کمی صدا از داشبود و مجموعه کیلومتر شنیده می‌شود که البته در اکثر خودروهای داخلی و مونتاژ داخل این امری بدیهی به‌نظر می‌رسد.

قیمت لیفان ۸۲۰

در مجموع اگر بخواهیم در رنج قیمتی این روزهای این خودرو که حدود ۱۷۰ الی ۲۲۰ میلیون است، خودرویی انتخاب کنیم می‌توان به گزینه‌های بترن‌بی۳۰ مدل سالهای ۹۵، تویوتا کمری مدل سال ۲۰۰۸، چری آریزو۵ مدل ۹۷، هیوندا اکسنت مدل ۹۳، سراتو سایپا مدل‌های ۹۵ الی ۹۶، هیوندا آزارا ۲۰۰۷ الی ۲۰۰۸، هیوندا سوناتا ۲۰۰۸ الی ۲۰۰۹ و ماکسیما ۸۹ الی ۹۰ اشاره نمود.
اگر بخواهید خودرویی با قابلیت‌های حرکتی بهتر و عملکرد روان‌تر و هماهنگ‌تر گیربکس و موتور برگزینید می‌توانید به سایپا سایپا، نیسان ماکسیما، هیوندا سوناتا و هیوندا آزارا هم فکر بکنید.

نظر خود را درمورد لیفان ۸۲۰ با ما به اشتراک بگزارید .

همچنین ببینید

در نبود نظارت : خودروساز گران فروشی میکند

مدیران خودرو درحالیکه قیمت خودرو در یک سال اخیر با افزایش قابل توجهی همراه بوده …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *